UiB Blogg            

UiB Tema

Tips og råd

Brukerfokus


Litt tall: «95% av voksen befolkning bruker internett. 80% bruker det til å søke info om varer/tjenester. 50% til å tilegne seg bestemt kunnskap. 61% av gruppa «16-24″ til å søke etter info om utdanning. (SSB:2009)

Husk:

  • hjelp brukeren der brukeren er
  • vær troverdig, profesjonell og moderne

Brukeren er en «gjest» på webben din, så sett brukeren i fokus

  • Hvorfor skal du skrive denne teksten?
  • Brukeren skal få svar på sine spørsmål
    –hvorfor har han eller hun  klikket seg inn på siden?
    –hva er han eller hun på jakt etter?
  • Ta med det som er nyttig

Brukerens adferd:

  • Han / hun bruker lenger tid til å lese tekst på skjerm enn på papir
  • Han / hun skummer teksten og orienterer seg etter punkter
  • Han / hun bestemmer seg raskt for om det er verdt å lese videre

Innholdet er stort sett sakset fra Kommunikasjonsavdelingens kurs » Slik skriver du godt for web» Det som står på på disse sidene er bare stikkord. Kommunikasjonsavdelingen avholder jevnlig kurs. Ta kontakt med Mathilde Kristine Holm (Mathilde.Holm@adm.uib.no) for informasjon.